Het kabinet Rutte II doet op korte termijn weinig met de autobelastingen. Een grote verandering in het stelsel blijft uit. Maar bij de aanschafbelasting BPM verandert er in 2015 wel het nodige.
Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde plannen voor de rijksbegroting van 2015.
De fiscale bijtelling, het percentage van de catalogusprijs dat zakelijke rijders bij hun bruto inkomen op dienen te tellen als ze hun auto privé gebruiken, blijft nagenoeg gelijk. Dat betekent dat in 2015 dezelfde categorieën van 0, 7, 14, 20, en 25 procent blijven bestaan.
Wel wordt er weer gesleuteld aan de milieunormen per categorie. Zie hiervoor het artikel: Bijtelling: leasetoppers 2014 op de valreep.
Nieuwe regels BPM
Voor de particuliere autobezitter verandert er op een ander vlak iets voor de aanschafbelasting BPM. Vanaf 2015 moet iedere autobezitter tenminste 175 euro BPM betalen.
Vervolgens is een deel van de BPM gebaseerd op de CO2-uitstoot. Dit jaar zijn auto's die minder dan 82 gram CO2 uitstoten nog vrijgesteld van BPM. Maar dat gaat veranderen.
Bezitters van volledig elektrische auto's die nul procent CO2 uitstoten, betalen vanaf volgend jaar 175 euro. Daarna gaat er voor iedere extra gram CO2 6 euro naar de staatskas, tot een niveau van 83 gram CO2. Een auto die 82 gram per kilometer CO2 uitstoot, de bovengrens van de eerste schijf, betaalt dus boven op het vaste tarief van 175 euro, 667 euro aan BPM (6 x 82 + 175).
Auto's die 83 gram of meer uitstoten, gaan straks boven op het vaste tarief en het bedrag tot 83 gram, voor de uitstoot boven het niveau van 83 gram 69 euro per gram CO2 betalen.
De veranderingen in het stelsel van de BPM waren reeds in 2013 vastgelegd in het Herfstakkoord, waarin het kabinet en de drie bevriende oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP, begrotingsafspraken voor de lange termijn vastlegden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl